lørdag 12. februar 2011

Oslo - Newark - San Jose

Flyturen denne gangen gikk virkelig smertefritt, selv om 9 timer i strekk til Newark, og 7 til San Jose er ganske slitsomt. Ingen nevneverdige køer i US Immigrations heller, men det obligatoriske spørsmålet om "Where's your other half, Mam?" alltid dukker opp ledsaget av et mistenksomt blikk. Ikke vet jeg hvorfor de ansatte i Immigrations vurderer kvinner som reiser alene med barn uten ektemann på slep er høyrisiko. For hva, forresten? At jeg skulle ønske å hoppe av fra landet som stort sett alltid er ranket som topp 1-3 land i verden på levekårsundersøkelser? Gi opp alle velferdsrettigheter for å få meg en underbetalt jobb i USA? Eller kanskje skaffe meg et sted og bo, for deretter å sørge for at Ola gjør det samme valget? Pussig. Men jeg har lært at det går mye raskere hvis jeg er blid og hyggelig. Smiler og forklarer at "Nei, mannen min han liker ikke strender og sol. Han vil heller stå på ski". Enda mer mistenksomt blikk tilbake. Som om the US Immigrations officer tenker at slikt et menneske finnes ikke, som heller vil bli igjen med kuldegrader og snø, når han heller kan dra med kona til Costa Rica. Så det ender opp med at jeg må forklare at slik pleier vi å gjøre det i februar. Key West i 2008 og Thailand i 2010. Neste gang skal jeg heller si at han valgte å bli igjen hjemme for å jobbe og slite slik at vi tre jentene kunne ha råd til å reise til varmere strøk.

På hotellet

Vel fremme på flyplassen valgte vi å ta taxi, heller enn buss. Ingen grunn til å oppleve det samme som Jørn, som ble frastjålet pass og alle kredittkort på bussen inn til byen. Og siden jeg har fordelt kortene på alle tre kollier med bagasje, skulle vi hatt skikkelig uflaks om alt ble borte på likt. Fra i morgen er det på med de kledelig anordningene på brystet.



Hotel Doubletree Cariari falt virkelig i smak hos jentene. Vi ble møtt med varme, hjemmestekte (?) cookies i resepsjonen, og da smeltet de fullstendig. Koselig basseng med poolbar er det også her, men med værutsiktene de neste to dagene tror jeg det er best å se på det som trening heller enn kos å bade. Det er meldt 20-24 grader og tildels høljeregn. Men hvem vet: vi så Orions Belte på himmelen i kveld, så skydekket er ikke spesielt kompakt.

I skrivende stund er klokka 23.23 lokal tid, og Marie har ikke landet ennå. Hun flyr via Bogota, og der er det tydeligvis mer "rubber time". Som storesøster legger jeg meg ikke før hun er trygt i hus.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar